Woda w diecie kobiety – 5 ciekawych faktów

Po artykule na temat zapotrzebowania kalorycznego kontynuuję podstawy diety. Choć dzisiaj nie o jedzeniu a o piciu, a mianowicie o królowej napojów – wodzie. Na pewno Was to nie zdziwi, że to właśnie woda powinna nią być w naszej codziennej diecie. Jednak, czy wiecie jak istotna jest w życiu kobiety? Zachęcam do przeczytania 5 ciekawych faktów na temat wody 🙂

1. Kobiety naturalnie mają mniej wody w organizmie niż mężczyźni

Zdziwione? To jaką część naszego organizmu stanowi woda, zależy od kilku kwestii, mianowicie od tego ile mamy lat, jaką mamy budowę ciała oraz również od płci. W artykule na temat zapotrzebowania kalorycznego [LINK] wspominałam, że my, kobiety, różnimy się składem ciała w stosunku do mężczyzn. Mamy więcej tkanki tłuszczowej, a mniej mięśniowej, a to właśnie mięśnie gromadzą najwięcej wody spośród wszystkich tkanek. Jednak ta różnica nie jest diametralna – u nas woda stanowi ok. 54%, u mężczyzn 60%. I choćby się waliło, paliło, tak po prostu już jest 🙂

2. Problemy z trawieniem – pij wodę!

Woda jest konieczna do prawidłowego trawienia. Znajduje się w ślinie, enzymach, soku żołądkowym, jelitowym itd. … rozumiecie? Jeśli tej wody jest za mało, to i są kłopoty z trawieniem. Tak więc, jeśli macie problem np. z zaparciami, przyjrzyjcie się ile wypijacie wody w ciągu dnia. Wspominałam o tym ostatnio na Instastories w kontekście błonnika (możesz obejrzeć w zapisanych relacjach – nazwa: Błonnik). Zwiększenie ilości błonnika wymaga zwiększenia ilości wypijanej wody. I to jest bardzo ważne! Dlaczego? Obejrzyjcie Instastories 🙂

3. Woda jest ważna dla płodności

Jak się okazuje prawidłowe nawodnienie organizmu kobiety ma również kluczowe znaczenie dla jej płodności. Zarodek ludzki w 90% składa się z wody, woda jest również potrzebna po prawidłowego przebiegu procesu zapłodnienia oraz do transportu zapłodnionej komórki jajowej do jamy macicy. Bierze ona udział w tworzeniu się pęcherzyka płodowego oraz uczestniczy w rozwoju płodu przez okres ciąży, dlatego, drogie mamy, pijemy wodę! Jest ona potrzebna do prawidłowego rozwoju układu nerwowego tworzącego się nowego życia.

4. Woda pomaga w odchudzaniu

Woda może być skutecznym „narzędziem” w przypadku odchudzania. Słodkie napoje, które przede wszystkim są źródłem cukru, a więc łatwo dostępnej energii, wpływają również na dobowe spożycie kalorii w ciągu dnia. Okazuje się, że eliminując z diety nie rekompensujemy ich sobie, a wręcz przeciwnie, gdy zastąpimy je tylko i wyłącznie wodą, to dobowe spożycie kalorii może zmaleć nawet o 10-13%, co w przypadku diety 2000kcal daje 200-260 kcal mniej! Woda również nie pobudza wydzielania insuliny, ponieważ nie zawiera glukozy bądź innych substancji mogących mieć wpływ na wydzielanie tego hormonu, co zwiększa utlenianie kwasów tłuszczowych i spalanie tkanki tłuszczowej. Tak więc szklanki wody w dłoń!

5. Można pić wodę do posiłku

Jednak nie jest to konieczne, jeśli w jakikolwiek sposób wiesz, że Ci to nie służy, np. czujesz się przepełniona po posiłku bądź masz wzdęcia i innego tego typu dolegliwości.

Jednak twierdzenie, że woda rozcieńcza sok żołądkowy, co uniemożliwia prawidłowe trawienie jest wyolbrzymione, gdyż popijanie poszczególnych kęsów powoduje, że siła działania enzymów zawartych w soku żołądkowym jest mniejsza, natomiast nie powoduje to znacznych trudności w trawieniu. Woda z przewodu pokarmowego jest wchłaniania bardzo szybko, dlatego efekt w postaci „rozcieńczania” soku żołądkowego jest krótkotrwały.

Również często głód jest mylony z pragnieniem i sięgnięcie po szklankę wody zamiast przekąski może spowodować, że przekąska nie będzie nam już potrzebna. Również pijąc wodę przed posiłkiem możemy zjeść go nieco mniej. Często również popijanie wodą poszczególnych kęsów powoduje, że łatwiej nam je przełknąć.

Z własnego doświadczenia przyznam, że sama kilka lat temu oduczyłam się picia do posiłku i obecnie rzadko czuję tego potrzebę (chyba, że już wcześniej chciało mi się pić i nie zadbałam o prawidłowe nawodnienie).

Dobrnęłyście? Jeśli tak, bardzo mnie to cieszy! Czy wiedziałyście o tych wszystkich faktach? Dajcie znać w komentarzach 🙂
Na Instagramie planuję pomóc Wam nawodnić się na co dzień, więc serdecznie zapraszam do śledzenia mojego profilu.
A na razie to tyle, do poczytania!

Asia

Bibliografia:

  1. Woda, Żywienie Człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, red. Gawęcki J., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
  2. Raport „Fakty i Mity o wodzie” Badanie eksploracyjne opinii polskich internautów z komentarzami ekspertów.
  3. Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące znaczenia nawodnienia w prewencji chorób u kobiet w wieku prokreacyjnym, Ginekol Pol. 2011, 82, 943-945
  4. Wiśniewska K. i wsp., Wpływ spożycia wody na masę ciała, Wiadomości Lekarskie 2014, tom LXVII, nr 2, cz. I


Dodaj komentarz