Dowiedziałaś się, że masz insulinooporność? To częsty problem z jakim zgłaszają się do mnie pacjentki. Często nazywają ją „insulinooDpornością” lub po prostu nie wiedzą z czym mają do czynienia. Dlatego dziś o zupełnych podstawach, tak, abyś mogła zacząć działać już dziś.

Insulina – jaką rolę pełni w organizmie?

Insulina to mój ulubiony hormon, ponieważ jest bardzo sprytny – kiedyś opowiem Ci o tym szerzej 😊 Jej podstawową rolą jest dostarczenie glukozy do komórek. Skąd się bierze glukoza?

Glukoza to paliwo dla naszych komórek. Gdy jemy ciastko – finalnie to co jemy sprowadza się do glukozy, gdy jemy obiad również – ponieważ to dzięki glukozie funkcjonujemy. Jednak, gdy glukoza dostaje się z przewodu pokarmowego do krwi, „coś” ją musi dostarczyć/odprowadzić do potrzebujących ją komórek. I właśnie między innymi tym zajmuje się insulina 😊

Co się dzieje po posiłku?

Po posiłku wzrasta ilość glukozy we krwi. To dla organizmu znak, że trzeba wyprodukować insulinę, żeby rozprowadzić ją do komórek. U zdrowej osoby dzieje się to szybko, adekwatnie do tempa z jakim glukoza dostaje się do krwi (a po ciasteczku jest to bardzo szybkie). Ten czas rozprowadzania glukozy przez insulinę do komórek trwa zazwyczaj 3-4 godziny, w zależności od składu posiłku.

Co się dzieje po posiłku, jeśli mamy insulinooporność?

Również po posiłku wzrasta ilość glukozy do krwi. Insulina również jest produkowana, żeby dostarczyć glukozę do komórek ALE… komórki nie chcą przyjąć glukozy jak i insuliny. Dzieje się to stopniowo z upływem czasu gdy działają różne czynniki. Komórki z racji tego, że nie przyjmują glukozy dają znać, żeby produkować więcej insuliny, bo żadna koleżanka glukoza finalnie nie dostała się do środka. I tak też się dzieje. Dopiero wtedy, gdy insulina zwiększy swoją ekipę, niczym natrętne koleżanki insulina z glukozą zdają się na łaski komórek, które niechętnie ale jednak ją przyjmują. Insulina, gdyż już „odprowadzi” glukozę do komórek, sama musi jakoś się „zmyć”, czyli rozłożyć. Zajmuje to czas, zwłaszcza gdy jej poziom jest wysoki. Jednak w międzyczasie my jemy kolejny posiłek, przez co finalnie znowu pojawia się koleżanka glukoza, którą trzeba odprowadzić…

Jak zacząć zmianę diety przy insulinooporności?

Dlatego też pierwszym krokiem jest odpowiednia częstotliwość posiłków. Ważne, żeby spożywać posiłki nie częściej niż co 3 najlepiej 4 godziny. Kluczowa do tego jest odpowiednia kompozycja posiłku o czym będzie  w następnym artykule. Zapraszam 😊

AUTORKA ARTYKUŁU
Joanna Dyduch, dietetyk kliniczny, twórczyni marki „Dieta Też Kobieta” skierowanej do kobiet chcących naprawić swoje hormony. Na co dzień zajmuje się tym profesjonalnie prowadząc konsultacje dietetyczne czy układając jadłospisy uszyte na miarę. Prywatnie uwielbia gotować a w Monopoly i inne gry planszowe mogłaby grać do rana.

Leave a Reply

Your email address will not be published.